COVID-19 and Private/Tourist Bus Sector in Kerala
Private/Tourist bus sector is a major employment sector in kerala which provides large number of jobs to middle class people. As each bus requires a 3 man crew on a regular basis and support crew a large volume of employees depend on this sector for their lively hood. The main allied industries are workshops and repair shops for these busses, spare parts, painting, designers, upholstery works, automobile electricians and many others.
Due to pandemic related travel restrictions transport sector as a whole is having a downwind. This has to be addressed immediately and revival measures to resuscitate this industry by availing necessary financial measures and incentives.
Studies has to be done to understand the problems faced by the sector and the demands of the people related to this sector. An in-depth study of this can give insights to the requirements for the revival of the sectors.
The studies can be conducted by students by interviewing the concerned people, collecting data from RTO offices, from the general public and so on.
It can also be focused on a particular area, either private or tourist and even on allied industries.
Right now, the private bus sector is having a nose dive to be extinct in Kerala. As you see when you travel in Kerala many private busses are parked in yards or even at roadsides to be accumulated by dust and as a canvas for posters. The news articles below points lights to this:
So this is not a matter of preferences as of now, but the efforts in this study can be diverted for the revival of the private bus sector:
Suggested topics are :
- Revival of Private Bus sector in Kerala : A post COVID assessment.
- Private Bus sector in Malabar Area : Immediate plans for remedial care
- Tourist bus operators: Post COVID industry- Challenges and measures
കേരളത്തിലെ ഒരു പ്രധാന തൊഴിൽ മേഖലയാണ് സ്വകാര്യ/ടൂറിസ്റ്റ് ബസ് മേഖല, ഇത് ഇടത്തരക്കാർക്ക് ധാരാളം ജോലികൾ പ്രദാനം ചെയ്യുന്നു. ഓരോ ബസിനും സ്ഥിരമായി 3 ആളുകളുടെ ജോലിയും സപ്പോർട്ട് ക്രൂവും ആവശ്യമുള്ളതിനാൽ വലിയൊരു വിഭാഗം ജീവനക്കാർ അവരുടെ ജീവിതത്തിനായി ഈ മേഖലയെ ആശ്രയിക്കുന്നു. ഈ ബസുകൾ, സ്പെയർ പാർട്സ്, പെയിന്റിംഗ്, ഡിസൈനർമാർ, അപ്ഹോൾസ്റ്ററി വർക്കുകൾ, ഓട്ടോമൊബൈൽ ഇലക്ട്രീഷ്യൻമാർ തുടങ്ങി നിരവധി വർക്ക്ഷോപ്പുകൾ, റിപ്പയർ ഷോപ്പുകൾ എന്നിവയാണ് പ്രധാന അനുബന്ധ വ്യവസായങ്ങൾ.
പകർച്ചവ്യാധിയുമായി ബന്ധപ്പെട്ട യാത്രാ നിയന്ത്രണങ്ങൾ കാരണം ഗതാഗത മേഖല മൊത്തത്തിൽ തകർച്ചയിലാണ്. ഇത് ഉടനടി പരിഹരിക്കുകയും ആവശ്യമായ സാമ്പത്തിക നടപടികളും പ്രോത്സാഹനങ്ങളും പ്രയോജനപ്പെടുത്തി ഈ വ്യവസായത്തെ പുനരുജ്ജീവിപ്പിക്കാനുള്ള പുനരുജ്ജീവന നടപടികൾ സ്വീകരിക്കുകയും വേണം.
ഈ മേഖല നേരിടുന്ന പ്രശ്നങ്ങളും ഈ മേഖലയുമായി ബന്ധപ്പെട്ട ജനങ്ങളുടെ ആവശ്യങ്ങളും മനസിലാക്കാൻ പഠനങ്ങൾ നടത്തേണ്ടതുണ്ട്. ഇതിനെക്കുറിച്ചുള്ള ആഴത്തിലുള്ള പഠനത്തിന് മേഖലകളുടെ പുനരുജ്ജീവനത്തിന്റെ ആവശ്യകതകളെക്കുറിച്ച് ഉൾക്കാഴ്ച നൽകാൻ കഴിയും.
ബന്ധപ്പെട്ട ആളുകളെ അഭിമുഖം നടത്തി, ആർടിഒ ഓഫീസുകളിൽ നിന്ന്, പൊതുജനങ്ങളിൽ നിന്ന് ഡാറ്റ ശേഖരിച്ച് വിദ്യാർത്ഥികൾക്ക് പഠനം നടത്താം.
ഇത് ഒരു പ്രത്യേക പ്രദേശത്ത്, സ്വകാര്യമോ വിനോദസഞ്ചാരമോ കൂടാതെ അനുബന്ധ വ്യവസായങ്ങളിൽ പോലും ശ്രദ്ധ കേന്ദ്രീകരിക്കാം.
ഇപ്പോഴിതാ, കേരളത്തിൽ വംശനാശം സംഭവിക്കുമെന്ന മൂക്കിലാണ് സ്വകാര്യ ബസ് മേഖല. നിങ്ങൾ കേരളത്തിൽ യാത്ര ചെയ്യുമ്പോൾ കാണുന്നത് പോലെ, പല സ്വകാര്യ ബസുകളും മുറ്റത്തോ റോഡരികിലോ പാർക്ക് ചെയ്യുന്നത് പൊടിപിടിച്ചും പോസ്റ്ററുകൾക്ക് ക്യാൻവാസായും ആണ്. താഴെ കൊടുത്തിരിക്കുന്ന വാർത്തകൾ ഇതിലേക്കാണ് വിരൽ ചൂണ്ടുന്നത്:
അതിനാൽ ഇത് ഇപ്പോൾ മുൻഗണനകളുടെ കാര്യമല്ല, എന്നാൽ ഈ പഠനത്തിലെ ശ്രമങ്ങൾ സ്വകാര്യ ബസ് മേഖലയുടെ പുനരുജ്ജീവനത്തിനായി വഴിതിരിച്ചുവിടാം:
നിർദ്ദേശിച്ച വിഷയങ്ങൾ ഇവയാണ്:
കേരളത്തിലെ സ്വകാര്യ ബസ് മേഖലയുടെ പുനരുജ്ജീവനം: ഒരു കൊവിഡ് വിലയിരുത്തൽ.
മലബാർ മേഖലയിലെ സ്വകാര്യ ബസ് മേഖല : പരിഹാര പരിപാലനത്തിനുള്ള അടിയന്തര പദ്ധതികൾ
ടൂറിസ്റ്റ് ബസ് ഓപ്പറേറ്റർമാർ: കോവിഡ് വ്യവസായത്തിന് ശേഷമുള്ള വെല്ലുവിളികളും നടപടികളും
The COVID-19, Migration and Livelihood in India
How India is dealing with COVID-19 pandemic
Impact of novel Coronavirus (COVID-19) pandemic on travel pattern: A case study of India
Will Covid-19 put the public back in public transport? A UK perspective
COVID-19 and Public Transportation: Current Assessment, Prospects, and Research Needs
Comments
Post a Comment