Skip to main content

UPI based payment applications in retailers.

UPI and Retailers 

Unified Payment Interface (UPI)

            The Unified Payment Interface (UPI) launched by the National Payments Corporation of India (NCPI) is one of the best, most innovative and cost-effective ways to make a significant mark in the already booming Indian economy. This new interface is designed to enable bank account holders to send and receive money from their smartphone using an identifier, i.e. Aadhaar number, mobile number, virtual payment address or QR code, without having to enter bank account information or details.



UPI - The Design

UPI allows the customer to make small and large transactions instantly and for free. Although UPI has to some extent achieved a clear vision and lofty goals from the government and the NCPI, it is far from being widely accepted as it has many technical, psychological and fundamental components. The strong Aadhaar Platform (UID) indicates the potential for UPI, along with the country's statistics on increased financial inclusion, smartphone usage and telecom subscriptions.

At the same time, competition from mobile wallets and the failure of banks to overcome technical flaws in the front-end platform they have designed may adversely affect the scope of this innovative payment tool.

Statistics on UPI Transactions

The National Payments Corporation of India (NPCI)'s leading payment platform, Unified Payment Interface (UPI), achieved 10% of total retail payments by 2021 (excluding RTGS) and an annual growth rate of 400% (CAGR) between 2017 and 2021.

In 2021, UPI had the highest volume of transactions, mainly due to its interoperability, open source platform, ease of use and zero merchant discount rates. In 2021, UPI recorded 22.3 billion transactions, or Rs 41 trillion. Although the volume of transactions declined in the early months of the Pandemic, it quickly gained momentum as the economy opened and reached new heights each month.

Some Considerations on UPI with retailers

Due to the second wave of the epidemic, UPI and other payment platforms saw a decline in transactions processed in April and May, but the economy recovered quickly as it opened.

But it's starting to lag behind, albeit smaller, from retail firms. These are the reasons given for this.

1. Employees have no training or experience in retail transactions.

2. There are no requests from customers to use mobile payments for retail purchases

3. There is no clarity about the refund / credit process

4. Possibility of incorrect billing or overcharging

5. Understanding the creation of sales records available to the tax authorities

6. Attempt for small transaction

Despite this, more studies are needed

Links to the related reports are at the end of this article.

Click Here for other topics


നാഷണൽ പേയ്‌മെന്റ് കോർപ്പറേഷൻ ഓഫ് ഇന്ത്യ (എൻ‌സി‌പി‌ഐ) ആരംഭിച്ച യൂണിഫൈഡ് പേയ്‌മെന്റ് ഇന്റർഫേസ് (UPI) ഏറ്റവും മികച്ചതും നവീനവും  ചെലവ് കുറഞ്ഞതുമായ മാർഗ ങ്ങളിലൊന്നാണ്, അത്  ഇതിനകം തന്നെ കുതിച്ചുയർന്ന ഇന്ത്യൻ സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥയിൽ ശ്രദ്ധേയമായ മുദ്ര പതിപ്പിച്ചിട്ടുണ്ട്.  ബാങ്ക് അക്കൗണ്ട് വിവരങ്ങളോ വിശദാംശങ്ങളോ നൽകാതെ ഒരു ഐഡന്റിഫയർ, അതായത് ആധാർ നമ്പർ, മൊബൈൽ നമ്പർ, വെർച്വൽ പേയ്‌മെന്റ് വിലാസം അല്ലെങ്കിൽ QR കോഡ് എന്നിവ ഉപയോഗിച്ച് അവരുടെ സ്മാർട്ട്‌ഫോണിൽ നിന്ന് പണം അയയ്‌ക്കാനും സ്വീകരിക്കാനും ബാങ്ക് അക്കൗണ്ട് ഉടമകളെ പ്രാപ്‌തമാക്കുന്നതിനാണ് ഈ പുതിയ ഇന്റർഫേസ് രൂപകൽപ്പന ചെയ്‌തിരിക്കുന്നത്.

ചെറുതും വലുതുമായ ഇടപാടുകൾ തൽക്ഷണം നടത്താനും അതും സൗജന്യമായി നടത്താനും UPI  ഉപഭോക്താവിനെ അനുവദിക്കുന്നു. ഗവൺമെന്റിൽ നിന്നും NCPI  നിന്നും വ്യക്തമായ കാഴ്ചപ്പാടും ഉന്നതമായ ലക്ഷ്യങ്ങളും യുപിഐ ഒരു പരിധി വരെ പൂർത്തീകരിച്ചിട്ടുണ്ടെങ്കിലും, സാങ്കേതികവും മാനസികവും അടിസ്ഥാനപരവുമായ പല  ഘടകങ്ങൾ ഉള്ളതിനാൽ അത് വ്യാപകമായി സ്വീകരിക്കുന്നതിൽ നിന്ന് വളരെ അകലെയാണ്. വർധിച്ച സാമ്പത്തിക ഉൾപ്പെടുത്തൽ, സ്മാർട്ട്‌ഫോൺ ഉപയോഗം, ടെലികോം സബ്‌സ്‌ക്രിപ്‌ഷൻ എന്നിവയുമായി ബന്ധപ്പെട്ട രാജ്യത്തെ സ്ഥിതിവിവരക്കണക്കുകൾക്കൊപ്പം ശക്തമായ ആധാർ പ്ലാറ്റ്‌ഫോം (UID ) യുപിഐയ്‌ക്ക് അനുകൂലമായ സാധ്യതകളെ സൂചിപ്പിക്കുന്നു.

അതേസമയം മൊബൈൽ വാലറ്റുകളിൽ നിന്നുള്ള മത്സരവും ബാങ്കുകളുടെ അവർ രൂപകൽപ്പന ചെയ്ത front -end പ്ലാറ്റ്‌ഫോമിലെ സാങ്കേതിക പിശകുകൾ മറികടക്കാൻ പരാജയപ്പെടുന്ന അവസ്ഥയും   ഈ നൂതന പേയ്‌മെന്റ് ടൂളിന്റെ വ്യാപ്തിയെത്തന്നെ  പ്രതികൂലമായി ബാധിച്ചേക്കാം.

നാഷണൽ പേയ്‌മെന്റ് കോർപ്പറേഷൻ ഓഫ് ഇന്ത്യയുടെ (NPCI) മുൻനിര പേയ്‌മെന്റ് പ്ലാറ്റ്‌ഫോം, യൂണിഫൈഡ് പേയ്‌മെന്റ് ഇന്റർഫേസ് (UPI), 2021 -ലെ മൊത്തത്തിലുള്ള റീട്ടെയിൽ പേയ്‌മെന്റുകളുടെ 10 ശതമാനവും (RTGS ഒഴികെ), 2017  നും 2021  നും ഇടയിൽ 400 ശതമാനം വാർഷിക വളർച്ചാ നിരക്കും  (CAGR) കൈവരിച്ചു.

2021-ൽ UPI പ്രധാനമായും പരസ്പര പ്രവർത്തനക്ഷമത, ഓപ്പൺ സോഴ്‌സ് പ്ലാറ്റ്‌ഫോം, ഉപയോഗ എളുപ്പം, സീറോ മർച്ചന്റ് ഡിസ്‌കൗണ്ട് നിരക്കുകൾ എന്നിവ കാരണംവോളിയം അടിസ്ഥാനത്തിൽ ഏറ്റവും കൂടുതൽ ഇടപാടുകൾ നടത്തി. 2021-ൽ UPI 22.3 ബില്യൺ ഇടപാടുകൾ രേഖപ്പെടുത്തി, അതായത് 41 ട്രില്യൺ രൂപ. പാൻഡെമിക്കിന്റെ പ്രാരംഭ മാസങ്ങളിൽ ഇടപാടുകളുടെ അളവ് കുറഞ്ഞെങ്കിലും, സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥ തുറന്നതിനാൽ അത് ഉടൻ തന്നെ ആക്കം കൂട്ടുകയും എല്ലാ മാസവും പുതിയ ഉയരങ്ങളിലെത്തുകയും ചെയ്തു.

പകർച്ചവ്യാധിയുടെ രണ്ടാം തരംഗം കാരണം, യുപിഐയും മറ്റ് പേയ്‌മെന്റ് പ്ലാറ്റ്‌ഫോമുകളും ഏപ്രിൽ, മെയ് മാസങ്ങളിൽ പ്രോസസ്സ് ചെയ്ത ഇടപാടുകളിൽ ഒരു തകർച്ച കണ്ടു, എന്നാൽ സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥ തുറന്നതിനാൽ ഉടൻ തന്നെ വീണ്ടെടുക്കപ്പെട്ടു.

എന്നാൽ റീറ്റെയ്‌ൽ സ്ഥാപനങ്ങളിൽ നിന്ന് ചെറുതായെങ്കിലും ഇത് പിന്നോക്കം നില്ക്കാൻ തുടങ്ങിയിരിക്കുന്നു. ഇതിനു കാരണങ്ങളായി ചൂണ്ടിക്കാണിക്കപ്പെടുന്നത് ഇവയാണ്. 

1. ജീവനക്കാർക്ക് ചില്ലറ ഇടപാടുകൾക്കുള്ള പരിശീലനമോ സംവിധാനവുമായി പരിചയമോ ഇല്ല.

2. ചില്ലറ വാങ്ങലുകൾക്കായി മൊബൈൽ പേയ്‌മെന്റുകൾ ഉപയോഗിക്കുന്നതിന് ഉപഭോക്താക്കളിൽ നിന്ന് അഭ്യർത്ഥനകളൊന്നുമില്ല

3. റീഫണ്ട്/ക്രെഡിറ്റ് പ്രക്രിയ സംബന്ധിച്ച് വ്യക്തതയില്ല

4. തെറ്റായ ബില്ലിംഗ് അല്ലെങ്കിൽ അമിത നിരക്ക് ഈടാക്കാനുള്ള സാധ്യത

5. നികുതി അധികാരികൾക്ക് ലഭ്യമാകുന്ന വിൽപ്പനയുടെ രേഖകൾ സൃഷ്ടിക്കുന്നതിനെക്കുറിച്ചുള്ള ധാരണ

6. ചെറിയ ഇടപാടിന് വേണ്ടിയുള്ള ശ്രമം

ഇതൊക്കെ തന്നെ ആയിരുന്നാലും കൂടുതൽ പഠനങ്ങൾ ആവശ്യമാണ്..

Click Here for other topics

പഠനങ്ങളിലേക്കുള്ള ചില സൂചികകൾ താഴെ കൊടുക്കുന്നു.


Mobile Payments At Retail Point Of Sale - An Indian Perspective

Seller’s Perception: Preference and Significance of Payment Platforms

Unified Payment Interface (UPI): A Catalyst Tool Supporting Digitalization – Utility, Prospects & Issues

Awareness and Participation of Small Retail Businesses in Cashless Transactions: An Empirical Study

CASHLESS TRANSACTIONS IN ORGANIZED RETAIL: GROWTH AND CHALLENGES

Studying BHIM App Adoption using Bass Model: An Indian Perspective

IMPACT AND IMPORTANCE OF DIGITAL PAYMENT IN INDIA



 


Comments

Popular posts from this blog

Project Synopsis / Proposal (malayalam)

പ്രൊജക്റ്റ് സിനോപ്സിസ് / പ്രൊപോസൽ  We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog അക്കാദമിക് ആവശ്യങ്ങൾക്കായുള്ള  ഒരുപ്രൊജക്റ്റ് പ്രൊപോസൽ അഥവാ സിനോപ്സിസ്  ഒരു വിഷയം വിശകലനം ചെയ്യുകയും ആ വിഷയത്തിന് ഒരു hypothesis  നിർദ്ദേശിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. ഒരു ഡോക്ടറൽ പ്രബന്ധത്തിന്റെയോ ബിരുദാനന്തര ബിരുദ തലത്തിലുള്ള തീസിസ് പേപ്പറിന്റെയോ മുൻഗാമിയായി  സാധാരണയായി ഇത്തരത്തിലുള്ള റിപ്പോർട്ട് സമർപ്പിക്കാനുള്ള നിർദ്ദേശങ്ങൾ നൽകാറുണ്ട് . ഗവേഷണം ചെയ്യാൻ ഉദ്ദേശിക്കുന്നതും  തെളിയിക്കാൻ ഉദ്ദേശിക്കുന്നതുമായ കാര്യങ്ങളും സിദ്ധാന്തങ്ങളും  ഇവിടെ അവതരിപ്പിക്കണം. പ്രസക്തമായ literature review  ഉൾപ്പെടെ, പ്രോജക്റ്റിനുള്ളിലെ അനുമാനത്തെ പിന്തുണയ്ക്കാൻ ഉപയോഗിക്കുന്ന രീതികളെയും സിദ്ധാന്തങ്ങളെയും കുറിച്ചുള്ള ആഴത്തിലുള്ള വിവരണവും ഇവിടെ നൽകേണ്ടതാണ്. 1. Literature Review : ഒരു പ്രബന്ധമോ തീസിസോ എഴുതുകയാണെങ്കിൽ, അതിനു മുന്നോടിയായി നിങ്ങൾ തീർച്ചയായും Literature Review  നടത്തേണ്ടതുണ്ട...

RECRUITMENT AND SELECTION METHOD DEPLOYED IN GROWING INDIAN INFORMATION TECHNOLOGY

We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog A STUDY INTO RECRUITMENT AND SELECTION METHOD DEPLOYED IN GROWING INDIAN INFORMATION TECHNOLOGY INTRODUCTION Until date, little study has been done on the influence of e-recruitment on Recruitment and selection, like every other part of business today, is dependent on speed and accuracy. With a growing number of competent candidates vying for a shrinking pool of available positions, HR professionals must devise methods for efficiently sorting through applications while properly picking the top individuals. New technology may be able to assist, perhaps speeding up the procedure. It is possible to make the claim that the field of new technologies and personnel policy is attempting to keep up with new developments at a remarkable and converging rate. In order to change the function of human resource management in a firm, the whole enterprise strategy must be adjusted. Recruit...

B. Com. Project Topics Selection

B. Com. Project Topics: an Introduction Selecting a project topic ... click here to read more We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog      B. Com. is a course vastly selected in the Bachelors degree.  But it has often been noticed that student's projects often turn out to be a farce, due to the practical inadequacies of providing guidance to so many students doing projects in the final year.       Because of the nominal preparation of projects, students often fail to understand the practical principles of the subject they are studying.      To avoid this, some project topics are suggested as examples and materials along with other related readings. Things to be considered in a B. Com. research project:      When it comes to a B.Com research project , the primary determinant of its professionalism and credibility is the Topic of your Research....

Effect of kudumbasree units in securing the financial and social conditions of women in Kerala.

We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog Selecting a project topic ... click here to read more സ്ത്രീശാക്തീകരണത്തിൽ കുടുംബശ്രീയുടെ സ്വാധീനം സ്ത്രീശാക്തീകരണം  ആഗോളവൽക്കരണത്തിന്റെയും ഉദാരവൽക്കരണത്തിന്റെയും മന്ത്രമാണ് വികസനം. വികസന പ്രക്രിയയിൽ സ്ത്രീകൾക്ക് ഒരു പ്രധാന പങ്കുണ്ട്. സ്ത്രീകളുടെ ശാക്തീകരണവും വികസന പ്രക്രിയയിൽ അവരുടെ പങ്കാളിത്തവും വികസനത്തിന്റെ അനിവാര്യമായ സവിശേഷതയായി കണക്കാക്കപ്പെടുന്നു. സ്ത്രീയും പുരുഷനും തുല്യനിലയിൽ പ്രവർത്തിച്ചാൽ മാത്രമേ യഥാർത്ഥ വികസനം സാധ്യമാകൂ എന്നാണ് അനുമാനിക്കുന്നത്. ലിംഗസമത്വവും സ്ത്രീ ശാക്തീകരണവും എല്ലാ മേഖലകളിലും പുരോഗതി കൈവരിക്കുന്നതിനുള്ള പ്രധാന ഘടകമായി ആഗോളതലത്തിൽ അംഗീകരിക്കപ്പെട്ടിരിക്കുന്നു. കുടുംബത്തിനകത്തും പുറത്തും സാമ്പത്തികമായും സാമൂഹികമായും പിന്നാക്കം നിൽക്കുന്ന സ്ത്രീകളെ, പ്രത്യേകിച്ച് ദുർബല വിഭാഗങ്ങളിലും ദരിദ്രരിലും പെട്ടവരെ മുൻനിരയിലേക്ക് കൊണ്ടുവരാനും പ്രത്യേക പരിപാടികളിലൂടെ അവരെ ശാക്തീകരിക്കാനും തൊണ്ണൂറുകളിൽ തീവ്രശ്രമങ്ങൾ നടന്നിരുന്നു. അതുവഴി മുഴുവൻ കുടുംബത്ത...

The affinity of people towards branded costumes and accessories. (English/Malayalam)

The affinity of people towards branded costumes and accessories. Selecting a project topic ... click here to read more Questionnaire Available for free, limited to first 10 subscribers        The topic of "The affinity of people towards branded costumes and accessories" is a relevant and interesting area for students to undertake an academic project on. It offers an opportunity to understand consumer behavior and the psychology behind brand preferences. The topic is relevant as it has significant implications for businesses, as it can inform their marketing and branding strategies. Understanding consumer behavior in the fashion industry, one of the largest in the world, can have a significant impact on business decisions and strategies. The study allows students to understand how cultural and societal influences play a role in shaping consumer behavior. The knowledge gained from this project can be applied in various industries and inform business strategies and deci...

Online food delivery platforms and their economic and social impact.

Online food delivery platforms and their impact. Selecting a project topic ... click here to read more Cooked food to online delivery: Evolution Objective, Hypothesis and Questionnaire  Model document - free for first 3 subscribers click the above link. Food is an integral part of human life. People started eating cooked food a long time before and are accustomed to it. Being in a society that thinks time is money, the busy people or those who find themselves in a fast and furious life tend to have trouble in cooking and started taking food from hotels where cooked food was served.  Even then the shortage of time came to play and to save the trip people started takeouts which eventually led to the food delivery. Food delivery saved lots of time and it eventually became a business. With the advent of the internet and its widespread people found mobile platforms much easier for creating networks of restaurants and dedicated delivery men/carriers and connecting to the end custome...

Awareness of Consumer Rights - A proposal / synopsis

Introduction: Consumer Rights Selecting a project topic ... click here to read more      In any country, consumers constitute the main financial group. They are the axis around which all economic activity revolves. Consumer awareness refers to a consumer's understanding of numerous consumer production rules, remedies, consumer protection laws, the right to health care, and the right to be informed about the safety, quality, price, and purity of products and services acquired. Also, the goods' quality and the right to representation.      On December 9, 1986, the Lok Sabha enacted the Consumer Protection Act. It was established in order to better defend the interests of consumers. Except for those waived by the Central Government, this Protection Act covers all goods and services in the public, private, and cooperative sectors.      Consumer legislation provides a venue for a customer to file a complaint, take action against the supplier linke...

Advantages of selling goods in a cooperative market run by themselves – farmers' perspective.

കർഷകർ നടത്തുന്ന സഹകരണ വിപണി Selecting a project topic ... click here to read more കർഷകരുടെ ഉൽപ്പാദനം ശേഖരിക്കുന്നതിലൂടെ ഉൽപ്പാദക സഹകരണ സംഘങ്ങൾക്ക് സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥയെ ഫലപ്രദമായി ഉപയോഗിക്കാൻ കഴിയും. എന്നിരുന്നാലും, ഉയർന്ന മൂല്യമുള്ള കയറ്റുമതി വിപണികളിൽ ആധിപത്യം പുലർത്തുന്ന വിപണനത്തിലെ  സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥയിൽ (scale economy ) നിന്ന് വ്യത്യസ്തമാണ് ഉൽപാദനത്തിലെ സ്കെയിലിന്റെ സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥ. വിവരശേഖരണത്തിന്റെയും വ്യാപനത്തിന്റെയും അടിസ്ഥാനത്തിൽ മാർക്കറ്റിംഗിന്റെ ആവശ്യകതകൾ, പ്രശസ്തിയുടെയും ബ്രാൻഡിംഗിന്റെയും പങ്ക്, ചർച്ചകളുടെ പ്രാധാന്യം (കരാറുകൾ ആരംഭിക്കുന്നതിലും പരിപാലിക്കുന്നതിലും) വിവിധ തരത്തിലുള്ള സ്കെയിൽ സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥകളിലേക്ക് നയിക്കുന്നു. ഏകോപിത ആസൂത്രണത്തിന്റെയും അവസരങ്ങളുടെയും ആവശ്യകതയെ അടിവരയിടുന്ന നിരവധി വ്യത്യസ്തമായ സാമ്പത്തിക വെല്ലുവിളികളെ സഹകരണ സ്ഥാപനങ്ങൾ അഭിമുഖീകരിക്കുന്നു. സഹകരണ പ്രവർത്തനങ്ങളുടെയും അംഗങ്ങളുടെ ഫാം സംരംഭങ്ങളുടെയും ഇരട്ട ബിസിനസ്സാണ് സഹകരണ സംവിധാനം. സഹകരണ സംഘങ്ങൾക്കുള്ള പ്രധാന വെല്ലുവിളി, അവരുടെ സ്വന്തം സാമ്പത്തിക സോൾവൻസി നിലനിർത്തിക്കൊണ്ടുതന്നെ, അവരുടെ അംഗങ്ങ...

Stock markets and common man

ഓഹരി വിപണിയും സാധാരണക്കാരും  സാമ്പത്തിക സാക്ഷരത എന്നത് വിവരമുള്ള വിധിന്യായങ്ങൾ നടത്താനും പണത്തിന്റെ ഉപയോഗവും മാനേജ്മെന്റും സംബന്ധിച്ച് ഫലപ്രദമായ തീരുമാനങ്ങൾ എടുക്കാനുമുള്ള കഴിവിനെ സൂചിപ്പിക്കുന്നു. അവബോധം, അറിവ്, കഴിവുകൾ, മനോഭാവം, പെരുമാറ്റം എന്നിവയുടെ സംയോജനം മികച്ച സാമ്പത്തിക തീരുമാനങ്ങൾ എടുക്കുന്നതിനും ആത്യന്തികമായി വ്യക്തിഗത സാമ്പത്തിക ക്ഷേമം കൈവരിക്കുന്നതിനും ആവശ്യമാണ്. നാം പോലും നമ്മുടെ നേട്ടങ്ങളിൽ നമ്മെത്തന്നെ അഭിനന്ദിക്കുന്നു; പല മേഖലകളിലും നമുക്ക് വലിയ ദൂരം താണ്ടേണ്ടതുണ്ട്. ഇക്വിറ്റി മാർക്കറ്റ് എന്നത് സാമ്പത്തിക വീക്ഷണത്തിലെ മറനീക്കമില്ലാത്തതും എന്നാൽ സുപ്രധാനവുമായ മേഖലകളിൽ ഒന്നാണ്. 1.1 ബില്യണിലധികം ജനസംഖ്യയുള്ള ഒരു രാജ്യത്ത്, അവരിൽ വിരലിലെണ്ണാവുന്നവർ മാത്രമാണ് ഓഹരി വിപണിയിൽ നിക്ഷേപിക്കുന്നത്. അതിൽ അവരുടെ ഉൾപ്പെടുത്തൽ നിസ്സാരമാണ്. സ്റ്റോക്ക് മാർക്കറ്റിലെ നിക്ഷേപത്തെക്കുറിച്ച് അവർ അനാവശ്യ ചിന്തകൾ കാണിക്കുന്നു. ഓഹരി നിക്ഷേപത്തെക്കുറിച്ച് നമുക്ക് അനാവശ്യമായ ഭയമുണ്ട്. ആ ഇക്വിറ്റി മാർക്കറ്റ് സമ്പന്നരുടെ ഇടമാണ്, അത് ചൂതാട്ടം പോലെയാണ്, എന്നൊക്കെയാണ് ഒരു സാധാരണ സാധാരണക്കാരന് ഓഹരിക...