Skip to main content

Effect of Social media in voting pattern of people in Kerala

കേരളത്തിലെ ജനങ്ങളുടെ വോട്ടിംഗ് മാതൃകയിൽ സോഷ്യൽ മീഡിയയുടെ സ്വാധീനം

For English Version and Links Scroll Down

സോഷ്യൽ മീഡിയയും ജനാധിപത്യവും

സോഷ്യൽ മീഡിയ പലപ്പോഴും ഡിജിറ്റൽ ജനാധിപത്യത്തിന്റെയും സാമൂഹിക മാറ്റത്തിന്റെയും ഉപകരണമായി വാഴ്ത്തപ്പെടുന്നു. 'വികസനത്തിനും ശാക്തീകരണത്തിനുമുള്ള ഏജന്റുമാർ' എന്ന നിലയിൽ ഐസിടിയുടെ നന്നായി അംഗീകരിക്കപ്പെട്ട സാധ്യതകളിൽ ഈ ധാരണ ആഴത്തിൽ വേരൂന്നിയതാണ്. 

ഈ 'നവ-വികസന മെന്റലിസ്റ്റ്' മാതൃക, ശബ്ദമില്ലാത്തവർക്ക് ശബ്ദം നൽകിക്കൊണ്ട് സോഷ്യൽ മീഡിയ യഥാർത്ഥത്തിൽ വിവരങ്ങളുടെ പ്രചരണത്തെ ജനാധിപത്യവൽക്കരിച്ചു എന്ന വീക്ഷണത്തെ നിയമാനുസൃതമാക്കുന്നു. വിവരങ്ങളുടെയും ആശയങ്ങളുടെയും സ്വതന്ത്രമായ ഒഴുക്കിന്റെ സ്വേച്ഛാധിപത്യത്തിൽ നിന്ന് ഇത് ആളുകളെ മോചിപ്പിച്ചു.

സോഷ്യൽ മീഡിയയും ജനാധിപത്യവും: ഇന്നത്തെ സാഹചര്യം

സോഷ്യൽ മീഡിയയുടെ വമ്പിച്ച ആകർഷണം, എക്‌സ്‌പോണൻഷ്യൽ വളർച്ച, പരമ്പരാഗത മാധ്യമങ്ങളോടുള്ള കടുത്ത വെല്ലുവിളി എന്നിവയുടെ താക്കോൽ ഇതാണ്. ആശയങ്ങൾ പങ്കുവയ്ക്കാനും, അഭിപ്രായങ്ങളും അഭിപ്രായങ്ങളും കൈമാറ്റം ചെയ്യാനും, വിവരങ്ങളുടെ വ്യാപനത്തിൽ പങ്കുചേരാനുമുള്ള ഒരു പ്രധാന പ്ലാറ്റ്ഫോമായി സോഷ്യൽ മീഡിയ ഉയർന്നുവന്നിട്ടുണ്ട്.


അതിന്റെ ഇ-മാഗസിനുകൾ-പത്രങ്ങൾ, സഹകരണ പദ്ധതികൾ (ഉദാ. വിക്കിപീഡിയ), ബ്ലോഗുകൾ, മൈക്രോ ബ്ലോഗുകൾ (ഉദാ. ട്വിറ്റർ), ഉള്ളടക്ക കമ്മ്യൂണിറ്റികൾ (ഉദാ. Youtube), സോഷ്യൽ നെറ്റ്‌വർക്കിംഗ് സൈറ്റുകൾ (ഉദാ. Facebook), പരമ്പരാഗത മാധ്യമങ്ങളുടെ വായനക്കാരുടെ എണ്ണത്തിനും  വരുമാനത്തിനും  സോഷ്യൽ മീഡിയ ഗണ്യമായി ഭീഷണി ഉയർത്താൻ തുടങ്ങിയിരിക്കുന്നു.  കൂടുതൽ കൂടുതൽ ആളുകൾ ഓൺലൈൻ കമ്മ്യൂണിറ്റികളിൽ ചേരുകയും വാർത്തകൾക്കും വിവരങ്ങൾക്കും ഒപ്പം സംഭവങ്ങളുടെയും നയങ്ങളുടെയും വ്യാഖ്യാനത്തിനും വിശകലനത്തിനും സോഷ്യൽ മീഡിയയെ ആശ്രയിക്കുന്നതിനാൽ ആണ് ഇങ്ങനെ സംഭവിക്കുന്നത്.

സോഷ്യൽ മീഡിയയും ജനാധിപത്യവും - പഠനങ്ങൾ

സോഷ്യൽ മീഡിയയുടെ മൊബിലൈസിംഗ് സാധ്യതകൾ സാമൂഹിക സാമ്പത്തിക നിലയും രാഷ്ട്രീയ ഇടപെടൽ പെരുമാറ്റങ്ങളിലെ മറ്റ് ഘടകങ്ങളും അടിസ്ഥാനമാക്കിയുള്ള വർഗ്ഗീകരണത്തിന്റെ ക്ലാസിക് പാറ്റേണുകളെ നേരിട്ട് ബാധിക്കാൻ പര്യാപ്തമാണോ എന്ന് അടുത്തിടെ കുറച്ച് പണ്ഡിതന്മാർ പര്യവേക്ഷണം ചെയ്യാൻ തുടങ്ങിയിട്ടുണ്ട്.

സോഷ്യൽ മീഡിയയിലും രാഷ്ട്രീയ ഇടപെടലുകളിലും ഉയർന്നുവരുന്ന പഠനങ്ങളിലെ  കണ്ടെത്തലുകളുടെ വ്യക്തമായ പാറ്റേണുകളുടെ അവ്യക്തതയെ നിരവധി ഘടകങ്ങൾബാധിക്കുന്നുണ്ട് . ആദ്യം, ആദ്യകാല പര്യവേക്ഷണ ഗവേഷണത്തിൽ മനസ്സിലാക്കാവുന്നതുപോലെ, നിലവിലുള്ള പല പഠനങ്ങളും അനുഭവപരിധിയിൽ താരതമ്യേന പരിമിതമാണ്. പലരും കോളേജ് വിദ്യാർത്ഥികളുടെ സാമ്പിളുകളെ ആശ്രയിക്കുന്നു, വ്യത്യസ്ത അളവിലുള്ള സങ്കീർണ്ണതയോടെ ശേഖരിക്കുന്നു. മറ്റുള്ളവർ വ്യത്യസ്ത വലുപ്പത്തിലുള്ള മുതിർന്നവരുടെ ദേശീയ പ്രതിനിധി സാമ്പിളുകൾ ഉപയോഗിച്ചു. മിക്കതും ഒരു പ്രത്യേക ഫോക്കസിംഗ് ഇവന്റിനെ കേന്ദ്രീകരിച്ചുള്ളതാണ്.

സോഷ്യൽ മീഡിയയും ജനാധിപത്യവും: ഇന്നത്തെ സാഹചര്യം

പ്രത്യേകിച്ചും, യുവാക്കൾക്ക് നേരെയുള്ള സോഷ്യൽ മീഡിയ ഉപയോഗത്തിന്റെ സുപരിചിതമായ വ്യതിചലനവും ഡിജിറ്റൽ മീഡിയ, രാഷ്ട്രീയം എന്നിവയെക്കുറിച്ചുള്ള ഗവേഷണത്തിൽ യുവാക്കളുമായി ബന്ധപ്പെട്ട പ്രശ്‌നങ്ങളിൽ പങ്കെടുക്കുന്ന യഥാർത്ഥ പാരമ്പര്യവും കണക്കിലെടുക്കുമ്പോൾ, സോഷ്യൽ മീഡിയ ഉപയോഗവും യുവാക്കളും തമ്മിലുള്ള ബന്ധം സോഷ്യൽ മീഡിയ ഉപയോഗവും രാഷ്ട്രീയ ഇടപെടലും കേന്ദ്രീകരിച്ചുള്ള ഗവേഷണത്തിൽ  വളരെ അപൂർവമായി മാത്രമേ ശരിയായി കണക്കാക്കപ്പെട്ടിട്ടുള്ളു  എന്നത് ആശ്ചര്യകരമാണ്. 

കേരളത്തിലെ തിരഞ്ഞെടുപ്പിലും പ്രചാരണത്തിനായി ക്യാപ്സ്യൂൾ പ്രയോഗം നടത്തിയതിന്റെ ട്രോളുകൾ ഇനിയും തീർന്നിട്ടില്ല എന്നതും ഓർക്കേണ്ടുന്ന കാര്യമാണ്.

പഠനത്തിനും ഗവേഷണത്തിനുമുള്ള ആവശ്യകത 

കേരളത്തിലെയും ഇന്ത്യയിലെ തന്നെയും ഇത്തരത്തിലുള്ള ഇടപെടലുകളെക്കുറിച്ചു ആഴത്തിൽ ഉള്ള പഠനങ്ങൾ അത്യാവശ്യമാണ് . ഇത്തരം പഠനങ്ങൾ നടത്തുന്നതിലൂടെ തീരഞ്ഞെടുപ്പിൽ ആളുകളെ വഴിതെറ്റിക്കാനുള്ള ശ്രമങ്ങൾക്ക് കടിഞ്ഞാണിടാൻ കഴിയുമെന്നത് ഒരു വസ്തുതയാണ്.

For other topics on Political Science Click here

Effect of Social media in voting pattern of people in Kerala

Social media and democracy

Social media is often hailed as a tool for digital democracy and social change. This understanding is deeply rooted in the well-recognized potential of ICT as ‘agents for development and empowerment’.

This 'neo-developmental mentalist' model legitimizes the view that social media has actually democratized the dissemination of information by giving voice to the voiceless. It liberated people from the dictatorship of the free flow of information and ideas.

This is the key to the huge appeal of social media, exponential growth and the formidable challenge to traditional media. Social media has emerged as an important platform for sharing ideas, exchanging ideas and opinions, and participating in the dissemination of information.

Its e-magazines-newspapers, collaborative projects (e.g. Wikipedia), blogs, micro-blogs (e.g. Twitter), content communities (e.g. Youtube), social networking sites (e.g. Facebook), and social media significantly threat the number and revenue of traditional media readers.  This is because more and more people are joining online communities and relying on social media for news and information as well as interpretation and analysis of events and policies.

Research on Social media and its influence

Few scholars have recently begun to explore whether the mobilization potential of social media is sufficient to directly affect the classical patterns of classification based on socioeconomic status and other factors in political interference behavior.

Several factors contribute to the ambiguity of the apparent patterns of findings in emerging studies on social media and political interactions. First, as can be seen in early exploratory research, many existing studies are relatively limited in experience. Many rely on samples from college students, collecting them with varying degrees of complexity. Others used national representative samples of adults of different sizes. Most are focused on a specific focusing event.

Social Media and Democracy: Present Scenario

In particular, given the familiar deviation of social media use against young people and the real tradition of participating in issues related to youth in research on digital media and politics, it is surprising that the relationship between social media use and youth has rarely been properly accounted for in research focusing on social media use and political interaction.

It is also important to remember that the trolls of using the capsule for campaigning in the Kerala elections are not over yet.

Call for Studies and Research

In-depth studies of such interventions in Kerala and in India itself are essential. It is a fact that by conducting such studies, attempts to mislead people in elections can be thwarted.

For other topics on Political Science Click here

For related Studies conducted elsewhere:

Performing Gender, Doing Politics: Social Media and Women Election Workers in Kerala and Tamil Nadu - Study Conducted by Microsoft India

Does ICTs Mobilize Participation in Election?—A Case from India

A CRITICAL STUDY ON ROLE OF SOCIAL MEDIA IN DELHI STATE ELECTIONS 2013 & 2015

Political Posters Reveal a Tension in WhatsApp Platform Design: An Analysis of Digital Images From India’s 2019 Elections

Changing Structures of Contemporary Political Communication: A Review of Literature Related to Social Networking.

Online disinformation in the run-up to the Indian 2019 election

Social Media and Politics in India: A Study on Twitter Usage among Indian Political Leaders

The Impact of Social Media Political Activists on Voting Patterns

A Survey of Prediction Using Social Media

THE EFFECT OF SOCIAL MEDIA ON ELECTIONS: EVIDENCE FROM THE UNITED STATES




Comments

Popular posts from this blog

Project Synopsis / Proposal (malayalam)

പ്രൊജക്റ്റ് സിനോപ്സിസ് / പ്രൊപോസൽ  We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog അക്കാദമിക് ആവശ്യങ്ങൾക്കായുള്ള  ഒരുപ്രൊജക്റ്റ് പ്രൊപോസൽ അഥവാ സിനോപ്സിസ്  ഒരു വിഷയം വിശകലനം ചെയ്യുകയും ആ വിഷയത്തിന് ഒരു hypothesis  നിർദ്ദേശിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. ഒരു ഡോക്ടറൽ പ്രബന്ധത്തിന്റെയോ ബിരുദാനന്തര ബിരുദ തലത്തിലുള്ള തീസിസ് പേപ്പറിന്റെയോ മുൻഗാമിയായി  സാധാരണയായി ഇത്തരത്തിലുള്ള റിപ്പോർട്ട് സമർപ്പിക്കാനുള്ള നിർദ്ദേശങ്ങൾ നൽകാറുണ്ട് . ഗവേഷണം ചെയ്യാൻ ഉദ്ദേശിക്കുന്നതും  തെളിയിക്കാൻ ഉദ്ദേശിക്കുന്നതുമായ കാര്യങ്ങളും സിദ്ധാന്തങ്ങളും  ഇവിടെ അവതരിപ്പിക്കണം. പ്രസക്തമായ literature review  ഉൾപ്പെടെ, പ്രോജക്റ്റിനുള്ളിലെ അനുമാനത്തെ പിന്തുണയ്ക്കാൻ ഉപയോഗിക്കുന്ന രീതികളെയും സിദ്ധാന്തങ്ങളെയും കുറിച്ചുള്ള ആഴത്തിലുള്ള വിവരണവും ഇവിടെ നൽകേണ്ടതാണ്. 1. Literature Review : ഒരു പ്രബന്ധമോ തീസിസോ എഴുതുകയാണെങ്കിൽ, അതിനു മുന്നോടിയായി നിങ്ങൾ തീർച്ചയായും Literature Review  നടത്തേണ്ടതുണ്ട...

RECRUITMENT AND SELECTION METHOD DEPLOYED IN GROWING INDIAN INFORMATION TECHNOLOGY

We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog A STUDY INTO RECRUITMENT AND SELECTION METHOD DEPLOYED IN GROWING INDIAN INFORMATION TECHNOLOGY INTRODUCTION Until date, little study has been done on the influence of e-recruitment on Recruitment and selection, like every other part of business today, is dependent on speed and accuracy. With a growing number of competent candidates vying for a shrinking pool of available positions, HR professionals must devise methods for efficiently sorting through applications while properly picking the top individuals. New technology may be able to assist, perhaps speeding up the procedure. It is possible to make the claim that the field of new technologies and personnel policy is attempting to keep up with new developments at a remarkable and converging rate. In order to change the function of human resource management in a firm, the whole enterprise strategy must be adjusted. Recruit...

B. Com. Project Topics Selection

B. Com. Project Topics: an Introduction Selecting a project topic ... click here to read more We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog      B. Com. is a course vastly selected in the Bachelors degree.  But it has often been noticed that student's projects often turn out to be a farce, due to the practical inadequacies of providing guidance to so many students doing projects in the final year.       Because of the nominal preparation of projects, students often fail to understand the practical principles of the subject they are studying.      To avoid this, some project topics are suggested as examples and materials along with other related readings. Things to be considered in a B. Com. research project:      When it comes to a B.Com research project , the primary determinant of its professionalism and credibility is the Topic of your Research....

Effect of kudumbasree units in securing the financial and social conditions of women in Kerala.

We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog Selecting a project topic ... click here to read more സ്ത്രീശാക്തീകരണത്തിൽ കുടുംബശ്രീയുടെ സ്വാധീനം സ്ത്രീശാക്തീകരണം  ആഗോളവൽക്കരണത്തിന്റെയും ഉദാരവൽക്കരണത്തിന്റെയും മന്ത്രമാണ് വികസനം. വികസന പ്രക്രിയയിൽ സ്ത്രീകൾക്ക് ഒരു പ്രധാന പങ്കുണ്ട്. സ്ത്രീകളുടെ ശാക്തീകരണവും വികസന പ്രക്രിയയിൽ അവരുടെ പങ്കാളിത്തവും വികസനത്തിന്റെ അനിവാര്യമായ സവിശേഷതയായി കണക്കാക്കപ്പെടുന്നു. സ്ത്രീയും പുരുഷനും തുല്യനിലയിൽ പ്രവർത്തിച്ചാൽ മാത്രമേ യഥാർത്ഥ വികസനം സാധ്യമാകൂ എന്നാണ് അനുമാനിക്കുന്നത്. ലിംഗസമത്വവും സ്ത്രീ ശാക്തീകരണവും എല്ലാ മേഖലകളിലും പുരോഗതി കൈവരിക്കുന്നതിനുള്ള പ്രധാന ഘടകമായി ആഗോളതലത്തിൽ അംഗീകരിക്കപ്പെട്ടിരിക്കുന്നു. കുടുംബത്തിനകത്തും പുറത്തും സാമ്പത്തികമായും സാമൂഹികമായും പിന്നാക്കം നിൽക്കുന്ന സ്ത്രീകളെ, പ്രത്യേകിച്ച് ദുർബല വിഭാഗങ്ങളിലും ദരിദ്രരിലും പെട്ടവരെ മുൻനിരയിലേക്ക് കൊണ്ടുവരാനും പ്രത്യേക പരിപാടികളിലൂടെ അവരെ ശാക്തീകരിക്കാനും തൊണ്ണൂറുകളിൽ തീവ്രശ്രമങ്ങൾ നടന്നിരുന്നു. അതുവഴി മുഴുവൻ കുടുംബത്ത...

The affinity of people towards branded costumes and accessories. (English/Malayalam)

The affinity of people towards branded costumes and accessories. Selecting a project topic ... click here to read more Questionnaire Available for free, limited to first 10 subscribers        The topic of "The affinity of people towards branded costumes and accessories" is a relevant and interesting area for students to undertake an academic project on. It offers an opportunity to understand consumer behavior and the psychology behind brand preferences. The topic is relevant as it has significant implications for businesses, as it can inform their marketing and branding strategies. Understanding consumer behavior in the fashion industry, one of the largest in the world, can have a significant impact on business decisions and strategies. The study allows students to understand how cultural and societal influences play a role in shaping consumer behavior. The knowledge gained from this project can be applied in various industries and inform business strategies and deci...

Online food delivery platforms and their economic and social impact.

Online food delivery platforms and their impact. Selecting a project topic ... click here to read more Cooked food to online delivery: Evolution Objective, Hypothesis and Questionnaire  Model document - free for first 3 subscribers click the above link. Food is an integral part of human life. People started eating cooked food a long time before and are accustomed to it. Being in a society that thinks time is money, the busy people or those who find themselves in a fast and furious life tend to have trouble in cooking and started taking food from hotels where cooked food was served.  Even then the shortage of time came to play and to save the trip people started takeouts which eventually led to the food delivery. Food delivery saved lots of time and it eventually became a business. With the advent of the internet and its widespread people found mobile platforms much easier for creating networks of restaurants and dedicated delivery men/carriers and connecting to the end custome...

Awareness of Consumer Rights - A proposal / synopsis

Introduction: Consumer Rights Selecting a project topic ... click here to read more      In any country, consumers constitute the main financial group. They are the axis around which all economic activity revolves. Consumer awareness refers to a consumer's understanding of numerous consumer production rules, remedies, consumer protection laws, the right to health care, and the right to be informed about the safety, quality, price, and purity of products and services acquired. Also, the goods' quality and the right to representation.      On December 9, 1986, the Lok Sabha enacted the Consumer Protection Act. It was established in order to better defend the interests of consumers. Except for those waived by the Central Government, this Protection Act covers all goods and services in the public, private, and cooperative sectors.      Consumer legislation provides a venue for a customer to file a complaint, take action against the supplier linke...

Advantages of selling goods in a cooperative market run by themselves – farmers' perspective.

കർഷകർ നടത്തുന്ന സഹകരണ വിപണി Selecting a project topic ... click here to read more കർഷകരുടെ ഉൽപ്പാദനം ശേഖരിക്കുന്നതിലൂടെ ഉൽപ്പാദക സഹകരണ സംഘങ്ങൾക്ക് സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥയെ ഫലപ്രദമായി ഉപയോഗിക്കാൻ കഴിയും. എന്നിരുന്നാലും, ഉയർന്ന മൂല്യമുള്ള കയറ്റുമതി വിപണികളിൽ ആധിപത്യം പുലർത്തുന്ന വിപണനത്തിലെ  സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥയിൽ (scale economy ) നിന്ന് വ്യത്യസ്തമാണ് ഉൽപാദനത്തിലെ സ്കെയിലിന്റെ സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥ. വിവരശേഖരണത്തിന്റെയും വ്യാപനത്തിന്റെയും അടിസ്ഥാനത്തിൽ മാർക്കറ്റിംഗിന്റെ ആവശ്യകതകൾ, പ്രശസ്തിയുടെയും ബ്രാൻഡിംഗിന്റെയും പങ്ക്, ചർച്ചകളുടെ പ്രാധാന്യം (കരാറുകൾ ആരംഭിക്കുന്നതിലും പരിപാലിക്കുന്നതിലും) വിവിധ തരത്തിലുള്ള സ്കെയിൽ സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥകളിലേക്ക് നയിക്കുന്നു. ഏകോപിത ആസൂത്രണത്തിന്റെയും അവസരങ്ങളുടെയും ആവശ്യകതയെ അടിവരയിടുന്ന നിരവധി വ്യത്യസ്തമായ സാമ്പത്തിക വെല്ലുവിളികളെ സഹകരണ സ്ഥാപനങ്ങൾ അഭിമുഖീകരിക്കുന്നു. സഹകരണ പ്രവർത്തനങ്ങളുടെയും അംഗങ്ങളുടെ ഫാം സംരംഭങ്ങളുടെയും ഇരട്ട ബിസിനസ്സാണ് സഹകരണ സംവിധാനം. സഹകരണ സംഘങ്ങൾക്കുള്ള പ്രധാന വെല്ലുവിളി, അവരുടെ സ്വന്തം സാമ്പത്തിക സോൾവൻസി നിലനിർത്തിക്കൊണ്ടുതന്നെ, അവരുടെ അംഗങ്ങ...

Stock markets and common man

ഓഹരി വിപണിയും സാധാരണക്കാരും  സാമ്പത്തിക സാക്ഷരത എന്നത് വിവരമുള്ള വിധിന്യായങ്ങൾ നടത്താനും പണത്തിന്റെ ഉപയോഗവും മാനേജ്മെന്റും സംബന്ധിച്ച് ഫലപ്രദമായ തീരുമാനങ്ങൾ എടുക്കാനുമുള്ള കഴിവിനെ സൂചിപ്പിക്കുന്നു. അവബോധം, അറിവ്, കഴിവുകൾ, മനോഭാവം, പെരുമാറ്റം എന്നിവയുടെ സംയോജനം മികച്ച സാമ്പത്തിക തീരുമാനങ്ങൾ എടുക്കുന്നതിനും ആത്യന്തികമായി വ്യക്തിഗത സാമ്പത്തിക ക്ഷേമം കൈവരിക്കുന്നതിനും ആവശ്യമാണ്. നാം പോലും നമ്മുടെ നേട്ടങ്ങളിൽ നമ്മെത്തന്നെ അഭിനന്ദിക്കുന്നു; പല മേഖലകളിലും നമുക്ക് വലിയ ദൂരം താണ്ടേണ്ടതുണ്ട്. ഇക്വിറ്റി മാർക്കറ്റ് എന്നത് സാമ്പത്തിക വീക്ഷണത്തിലെ മറനീക്കമില്ലാത്തതും എന്നാൽ സുപ്രധാനവുമായ മേഖലകളിൽ ഒന്നാണ്. 1.1 ബില്യണിലധികം ജനസംഖ്യയുള്ള ഒരു രാജ്യത്ത്, അവരിൽ വിരലിലെണ്ണാവുന്നവർ മാത്രമാണ് ഓഹരി വിപണിയിൽ നിക്ഷേപിക്കുന്നത്. അതിൽ അവരുടെ ഉൾപ്പെടുത്തൽ നിസ്സാരമാണ്. സ്റ്റോക്ക് മാർക്കറ്റിലെ നിക്ഷേപത്തെക്കുറിച്ച് അവർ അനാവശ്യ ചിന്തകൾ കാണിക്കുന്നു. ഓഹരി നിക്ഷേപത്തെക്കുറിച്ച് നമുക്ക് അനാവശ്യമായ ഭയമുണ്ട്. ആ ഇക്വിറ്റി മാർക്കറ്റ് സമ്പന്നരുടെ ഇടമാണ്, അത് ചൂതാട്ടം പോലെയാണ്, എന്നൊക്കെയാണ് ഒരു സാധാരണ സാധാരണക്കാരന് ഓഹരിക...

UPI based payment applications in retailers.

UPI and Retailers  Selecting a project topic ... click here to read more Unified Payment Interface (UPI)                The Unified Payment Interface (UPI) launched by the National Payments Corporation of India (NCPI) is one of the best, most innovative and cost-effective ways to make a significant mark in the already booming Indian economy. This new interface is designed to enable bank account holders to send and receive money from their smartphone using an identifier, i.e. Aadhaar number, mobile number, virtual payment address or QR code, without having to enter bank account information or details. UPI - The Design UPI allows the customer to make small and large transactions instantly and for free. Although UPI has to some extent achieved a clear vision and lofty goals from the government and the NCPI, it is far from being widely accepted as it has many technical, psychological and fundamental components. The strong Aadhaar Platform (U...