Skip to main content

Role of print media in political persuasion

പത്രമാധ്യമങ്ങൾ രാഷ്ട്രീയത്തിൽ വഹിക്കുന്ന പങ്ക് 

Scroll down for English version

        ഒരു വ്യക്തിയിൽ നിന്ന് മറ്റൊരാളിലേക്കോ ഒരിടത്ത് നിന്ന് മറ്റൊരിടത്തേക്കോ ആശയവിനിമയം നടത്തുന്ന പ്ലാറ്റ്‌ഫോമുകളാണ് മാധ്യമങ്ങൾ. മാർക്കറ്റിംഗ് മാനേജ്മെന്റിന്റെ ഒരു വശമാണ് മീഡിയ. ഇത് രാഷ്ട്രീയത്തിൽ പൗരന്മാരുടെ ഇടപെടൽ ഉത്തേജിപ്പിക്കുന്നു; രാഷ്ട്രീയ പാർട്ടികളുടെ അംഗത്വ രജിസ്ട്രേഷൻ, വോട്ടർ രജിസ്ട്രേഷൻ, തിരഞ്ഞെടുപ്പ്, തിരഞ്ഞെടുപ്പ് പ്രചാരണങ്ങൾ, ഇലക്ടറേറ്റ് മാനേജ്മെന്റ് എന്നിവ പ്രധാന രാഷ്ട്രീയ പ്രവർത്തനങ്ങളിൽ ഉൾപ്പെടുന്നു. പ്രധാനമായും നാല് തരം മാധ്യമങ്ങളുണ്ട്, അതായത്. പരമ്പരാഗത മാധ്യമങ്ങൾ, അച്ചടി മാധ്യമങ്ങൾ, ഇലക്ട്രോണിക് മാധ്യമങ്ങൾ, സോഷ്യൽ മീഡിയകൾ. രാഷ്ട്രീയം എന്നത് അധികാരം പിടിച്ചെടുക്കാനുള്ള കഴിവ്, ഭരണകൂട അധികാരത്തിന്റെ വിനിയോഗം, മാനുഷികവും ഭൗതികവുമായ വിഭവങ്ങളുടെ വിഹിതം എന്നിവയാണ്.


        ജനാധിപത്യം ഭരിക്കുന്ന രാജ്യങ്ങളിൽ ആളുകൾ തങ്ങൾക്കിഷ്ടമുള്ള നേതാക്കളെ തിരഞ്ഞെടുക്കാൻ വോട്ട് ചെയ്യുന്നു. തിരഞ്ഞെടുപ്പുകൾ ആളുകൾക്ക് അവരുടെ രാജ്യത്തിന്റെ വിധി നിയന്ത്രിക്കാനുള്ള ശക്തി നൽകുന്നു, എന്നാൽ ഈ തിരഞ്ഞെടുപ്പ് നടത്താൻ, വിജ്ഞാനപ്രദമായ തീരുമാനങ്ങൾ എടുക്കുന്നതിന് അവർ വോട്ട് ചെയ്യുന്ന സ്ഥാനാർത്ഥിയെയും പാർട്ടിയെയും കുറിച്ച് പൊതുജനങ്ങൾ അറിഞ്ഞിരിക്കണം. പത്രങ്ങൾ, ടെലിവിഷൻ, മാഗസിനുകൾ എന്നിവയിലെ സെക്കൻഡ് ഹാൻഡ് വിവരങ്ങളിൽ നിന്നാണ് പാർട്ടികളെയും സ്ഥാനാർത്ഥികളെയും കുറിച്ചുള്ള വിവരങ്ങൾ ലഭിക്കുന്നത് എന്നതിനാൽ തെരഞ്ഞെടുപ്പിന് മുമ്പ് മാധ്യമങ്ങൾ വളരെ പ്രധാനപ്പെട്ട പങ്ക് വഹിച്ചു. സമയവും സ്ഥലപരിമിതിയും കാരണം പലതവണ പത്രപ്രവർത്തകർ പ്രസംഗം മുഴുവനായി പ്രസിദ്ധീകരിക്കാതെ ചില ഭാഗങ്ങൾ ഒഴിവാക്കി പ്രസിദ്ധീകരിക്കുന്നതും കണ്ടിട്ടുണ്ട് .

മാധ്യമങ്ങൾ പൊതുജനാഭിപ്രായം രൂപപ്പെടുത്താൻ സഹായിക്കുക എന്ന ധർമം നിർവഹിക്കുന്നത് കൊണ്ട് , നിഷ്‌പക്ഷവും വസ്തുനിഷ്ഠവുമായി പൊതുജനങ്ങളെ ബോധവൽക്കരിക്കുകയും  ചെയ്യുക എന്ന സുപ്രധാന ദൗത്യം മാധ്യമങ്ങൾക്ക് ഉണ്ട് .

പ്രൊജക്റ്റ് ചെയ്യുന്നതിനുള്ള ചില സൂചനകൾ :

ഇത്തരത്തിൽ ഉള്ള സ്വാധീനം പത്രങ്ങൾ അഥവാ അച്ചടി മാധ്യമങ്ങൾ എങ്ങനെ ഉപയോഗിക്കുന്നു എന്നതിനെ കുറിച്ചുള്ള ഒരു പഠനമാണ് നടത്തേണ്ടത് .

ആദ്യകാലങ്ങളിൽ വാർത്തകൾ അറിയാൻ ആകെ ഉണ്ടായിരുന്ന മാർഗം പത്രങ്ങൾ ആയിരുന്നു എന്നതുകൊണ്ട് തന്നെ അവയുടെ സ്വാധീനം വളരെ കൂടുതലായിരുന്നു .

അവരവരുടെ ആശയപ്രചാരണങ്ങൾ നടത്തുന്നതിനായി ഓരോ പാർട്ടികളൂം പ്രത്യേകം പ്രത്യേകം പത്രങ്ങൾ ഇറക്കിയിരുന്നത് കാണാം.

എന്നാൽ സാങ്കേതിക വിദ്യ ഇത്രെയും പുരോഗമിച്ചിട്ടും പത്രങ്ങൾ വിറ്റു  പോകുന്നുണ്ട്... പത്രസ്ഥാപനങ്ങൾ വളരുന്നുണ്ട് എന്നത് കൊണ്ട്തന്നെ ഈ പഠനം നടത്താൻ സാധ്യത നൽകുന്നുണ്ട്.. എന്താണിതിനു കാരണം എന്നും പരിശോധിക്കാം .

പത്രങ്ങളിലേക്ക് മാത്രമല്ല മറ്റു മാധ്യമങ്ങളും ഇതിനു ഒരു റഫറൻസ് ആയി ഉപയോഗിക്കാവുന്നതാണ്.

പേജിന്റെ താഴെ കൊടുത്തിരിക്കുന്ന പഠനങ്ങളും ലേഖനങ്ങളും ഉപയോഗിക്കാവുന്നതാണ് ..


B. A. / M. A. Political Science Project topics 

Media, Communication and Politics

        Media are platforms that allow people to communicate with one another or from one location to another. Marketing management includes the use of media. It promotes citizen participation in politics, with major political activities including political party membership registration, voter registration, election and election campaigns, and electorate management. Traditional media, print media, electronic media, and social media are the four basic categories of media. The capacity to take power, the use of governmental authority, and the distribution of human and material resources are all aspects of politics.

Media and Democracy

        In democracies, people vote to elect leaders of their choice. Elections give people the power to control the destiny of their country, but in order to make these elections, the public needs to know about the candidate and the party they are voting for in order to make informed decisions. The media played a vital role in the run-up to the elections, as information about parties and candidates was obtained from second-hand information in newspapers, television and magazines. Due to time and space constraints, journalists have often been seen omitting parts of the speech instead of publishing it in its entirety.

Since the media plays a role in helping to shape public opinion, the media has an important mission of educating  the public objectively and objectively.

Some hints for project objectives 

A study needs to be done on how newspapers or the print media use this kind of influence.

In the early days, newspapers were the most influential source of news.

It can be seen that each party had issued separate newspapers to carry out their propaganda.

But with the advancement of technology, newspapers are still in play ... The fact that newspapers are growing makes it possible to conduct this study .. Let's see why.

Not only the newspapers but also other media can be used as a reference for this.


The following studies and articles can be used.

കേരള നവോത്ഥാനത്തിൽ അച്ചടി മാധ്യമങ്ങളുടെ  പങ്ക്

Early print advertisements in Kerala: Forms, mediation and perceptions

Can the Mass Media Deliberate?: Insights from Print Media and Political Talk Shows

Mass Media and Political Persuasion

Importance of Media in Politics

Does ICTs Mobilize Participation in Election?—A Case from Kerala

The 2014 Indian election and partisan and fictional narratives in the Tamil language press

MEDIA FRAMING OF THE 2014 INDIAN ELECTION: THE RISE OF PRIME MINISTER NARENDRA MODI

Testing Concepts about Print, Newspapers, and Politics: Kerala, India, 1800-2009

Culture of Daily Newspapers in India: How It's Grown, What It Means


Comments

Popular posts from this blog

Project Synopsis / Proposal (malayalam)

പ്രൊജക്റ്റ് സിനോപ്സിസ് / പ്രൊപോസൽ  We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog അക്കാദമിക് ആവശ്യങ്ങൾക്കായുള്ള  ഒരുപ്രൊജക്റ്റ് പ്രൊപോസൽ അഥവാ സിനോപ്സിസ്  ഒരു വിഷയം വിശകലനം ചെയ്യുകയും ആ വിഷയത്തിന് ഒരു hypothesis  നിർദ്ദേശിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. ഒരു ഡോക്ടറൽ പ്രബന്ധത്തിന്റെയോ ബിരുദാനന്തര ബിരുദ തലത്തിലുള്ള തീസിസ് പേപ്പറിന്റെയോ മുൻഗാമിയായി  സാധാരണയായി ഇത്തരത്തിലുള്ള റിപ്പോർട്ട് സമർപ്പിക്കാനുള്ള നിർദ്ദേശങ്ങൾ നൽകാറുണ്ട് . ഗവേഷണം ചെയ്യാൻ ഉദ്ദേശിക്കുന്നതും  തെളിയിക്കാൻ ഉദ്ദേശിക്കുന്നതുമായ കാര്യങ്ങളും സിദ്ധാന്തങ്ങളും  ഇവിടെ അവതരിപ്പിക്കണം. പ്രസക്തമായ literature review  ഉൾപ്പെടെ, പ്രോജക്റ്റിനുള്ളിലെ അനുമാനത്തെ പിന്തുണയ്ക്കാൻ ഉപയോഗിക്കുന്ന രീതികളെയും സിദ്ധാന്തങ്ങളെയും കുറിച്ചുള്ള ആഴത്തിലുള്ള വിവരണവും ഇവിടെ നൽകേണ്ടതാണ്. 1. Literature Review : ഒരു പ്രബന്ധമോ തീസിസോ എഴുതുകയാണെങ്കിൽ, അതിനു മുന്നോടിയായി നിങ്ങൾ തീർച്ചയായും Literature Review  നടത്തേണ്ടതുണ്ട...

RECRUITMENT AND SELECTION METHOD DEPLOYED IN GROWING INDIAN INFORMATION TECHNOLOGY

We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog A STUDY INTO RECRUITMENT AND SELECTION METHOD DEPLOYED IN GROWING INDIAN INFORMATION TECHNOLOGY INTRODUCTION Until date, little study has been done on the influence of e-recruitment on Recruitment and selection, like every other part of business today, is dependent on speed and accuracy. With a growing number of competent candidates vying for a shrinking pool of available positions, HR professionals must devise methods for efficiently sorting through applications while properly picking the top individuals. New technology may be able to assist, perhaps speeding up the procedure. It is possible to make the claim that the field of new technologies and personnel policy is attempting to keep up with new developments at a remarkable and converging rate. In order to change the function of human resource management in a firm, the whole enterprise strategy must be adjusted. Recruit...

B. Com. Project Topics Selection

B. Com. Project Topics: an Introduction Selecting a project topic ... click here to read more We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog      B. Com. is a course vastly selected in the Bachelors degree.  But it has often been noticed that student's projects often turn out to be a farce, due to the practical inadequacies of providing guidance to so many students doing projects in the final year.       Because of the nominal preparation of projects, students often fail to understand the practical principles of the subject they are studying.      To avoid this, some project topics are suggested as examples and materials along with other related readings. Things to be considered in a B. Com. research project:      When it comes to a B.Com research project , the primary determinant of its professionalism and credibility is the Topic of your Research....

Effect of kudumbasree units in securing the financial and social conditions of women in Kerala.

We will be soon migrating to a new blog due to technical reasons...  Click Here  to find our updated blog Selecting a project topic ... click here to read more സ്ത്രീശാക്തീകരണത്തിൽ കുടുംബശ്രീയുടെ സ്വാധീനം സ്ത്രീശാക്തീകരണം  ആഗോളവൽക്കരണത്തിന്റെയും ഉദാരവൽക്കരണത്തിന്റെയും മന്ത്രമാണ് വികസനം. വികസന പ്രക്രിയയിൽ സ്ത്രീകൾക്ക് ഒരു പ്രധാന പങ്കുണ്ട്. സ്ത്രീകളുടെ ശാക്തീകരണവും വികസന പ്രക്രിയയിൽ അവരുടെ പങ്കാളിത്തവും വികസനത്തിന്റെ അനിവാര്യമായ സവിശേഷതയായി കണക്കാക്കപ്പെടുന്നു. സ്ത്രീയും പുരുഷനും തുല്യനിലയിൽ പ്രവർത്തിച്ചാൽ മാത്രമേ യഥാർത്ഥ വികസനം സാധ്യമാകൂ എന്നാണ് അനുമാനിക്കുന്നത്. ലിംഗസമത്വവും സ്ത്രീ ശാക്തീകരണവും എല്ലാ മേഖലകളിലും പുരോഗതി കൈവരിക്കുന്നതിനുള്ള പ്രധാന ഘടകമായി ആഗോളതലത്തിൽ അംഗീകരിക്കപ്പെട്ടിരിക്കുന്നു. കുടുംബത്തിനകത്തും പുറത്തും സാമ്പത്തികമായും സാമൂഹികമായും പിന്നാക്കം നിൽക്കുന്ന സ്ത്രീകളെ, പ്രത്യേകിച്ച് ദുർബല വിഭാഗങ്ങളിലും ദരിദ്രരിലും പെട്ടവരെ മുൻനിരയിലേക്ക് കൊണ്ടുവരാനും പ്രത്യേക പരിപാടികളിലൂടെ അവരെ ശാക്തീകരിക്കാനും തൊണ്ണൂറുകളിൽ തീവ്രശ്രമങ്ങൾ നടന്നിരുന്നു. അതുവഴി മുഴുവൻ കുടുംബത്ത...

The affinity of people towards branded costumes and accessories. (English/Malayalam)

The affinity of people towards branded costumes and accessories. Selecting a project topic ... click here to read more Questionnaire Available for free, limited to first 10 subscribers        The topic of "The affinity of people towards branded costumes and accessories" is a relevant and interesting area for students to undertake an academic project on. It offers an opportunity to understand consumer behavior and the psychology behind brand preferences. The topic is relevant as it has significant implications for businesses, as it can inform their marketing and branding strategies. Understanding consumer behavior in the fashion industry, one of the largest in the world, can have a significant impact on business decisions and strategies. The study allows students to understand how cultural and societal influences play a role in shaping consumer behavior. The knowledge gained from this project can be applied in various industries and inform business strategies and deci...

Online food delivery platforms and their economic and social impact.

Online food delivery platforms and their impact. Selecting a project topic ... click here to read more Cooked food to online delivery: Evolution Objective, Hypothesis and Questionnaire  Model document - free for first 3 subscribers click the above link. Food is an integral part of human life. People started eating cooked food a long time before and are accustomed to it. Being in a society that thinks time is money, the busy people or those who find themselves in a fast and furious life tend to have trouble in cooking and started taking food from hotels where cooked food was served.  Even then the shortage of time came to play and to save the trip people started takeouts which eventually led to the food delivery. Food delivery saved lots of time and it eventually became a business. With the advent of the internet and its widespread people found mobile platforms much easier for creating networks of restaurants and dedicated delivery men/carriers and connecting to the end custome...

Awareness of Consumer Rights - A proposal / synopsis

Introduction: Consumer Rights Selecting a project topic ... click here to read more      In any country, consumers constitute the main financial group. They are the axis around which all economic activity revolves. Consumer awareness refers to a consumer's understanding of numerous consumer production rules, remedies, consumer protection laws, the right to health care, and the right to be informed about the safety, quality, price, and purity of products and services acquired. Also, the goods' quality and the right to representation.      On December 9, 1986, the Lok Sabha enacted the Consumer Protection Act. It was established in order to better defend the interests of consumers. Except for those waived by the Central Government, this Protection Act covers all goods and services in the public, private, and cooperative sectors.      Consumer legislation provides a venue for a customer to file a complaint, take action against the supplier linke...

Advantages of selling goods in a cooperative market run by themselves – farmers' perspective.

കർഷകർ നടത്തുന്ന സഹകരണ വിപണി Selecting a project topic ... click here to read more കർഷകരുടെ ഉൽപ്പാദനം ശേഖരിക്കുന്നതിലൂടെ ഉൽപ്പാദക സഹകരണ സംഘങ്ങൾക്ക് സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥയെ ഫലപ്രദമായി ഉപയോഗിക്കാൻ കഴിയും. എന്നിരുന്നാലും, ഉയർന്ന മൂല്യമുള്ള കയറ്റുമതി വിപണികളിൽ ആധിപത്യം പുലർത്തുന്ന വിപണനത്തിലെ  സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥയിൽ (scale economy ) നിന്ന് വ്യത്യസ്തമാണ് ഉൽപാദനത്തിലെ സ്കെയിലിന്റെ സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥ. വിവരശേഖരണത്തിന്റെയും വ്യാപനത്തിന്റെയും അടിസ്ഥാനത്തിൽ മാർക്കറ്റിംഗിന്റെ ആവശ്യകതകൾ, പ്രശസ്തിയുടെയും ബ്രാൻഡിംഗിന്റെയും പങ്ക്, ചർച്ചകളുടെ പ്രാധാന്യം (കരാറുകൾ ആരംഭിക്കുന്നതിലും പരിപാലിക്കുന്നതിലും) വിവിധ തരത്തിലുള്ള സ്കെയിൽ സമ്പദ്‌വ്യവസ്ഥകളിലേക്ക് നയിക്കുന്നു. ഏകോപിത ആസൂത്രണത്തിന്റെയും അവസരങ്ങളുടെയും ആവശ്യകതയെ അടിവരയിടുന്ന നിരവധി വ്യത്യസ്തമായ സാമ്പത്തിക വെല്ലുവിളികളെ സഹകരണ സ്ഥാപനങ്ങൾ അഭിമുഖീകരിക്കുന്നു. സഹകരണ പ്രവർത്തനങ്ങളുടെയും അംഗങ്ങളുടെ ഫാം സംരംഭങ്ങളുടെയും ഇരട്ട ബിസിനസ്സാണ് സഹകരണ സംവിധാനം. സഹകരണ സംഘങ്ങൾക്കുള്ള പ്രധാന വെല്ലുവിളി, അവരുടെ സ്വന്തം സാമ്പത്തിക സോൾവൻസി നിലനിർത്തിക്കൊണ്ടുതന്നെ, അവരുടെ അംഗങ്ങ...

Stock markets and common man

ഓഹരി വിപണിയും സാധാരണക്കാരും  സാമ്പത്തിക സാക്ഷരത എന്നത് വിവരമുള്ള വിധിന്യായങ്ങൾ നടത്താനും പണത്തിന്റെ ഉപയോഗവും മാനേജ്മെന്റും സംബന്ധിച്ച് ഫലപ്രദമായ തീരുമാനങ്ങൾ എടുക്കാനുമുള്ള കഴിവിനെ സൂചിപ്പിക്കുന്നു. അവബോധം, അറിവ്, കഴിവുകൾ, മനോഭാവം, പെരുമാറ്റം എന്നിവയുടെ സംയോജനം മികച്ച സാമ്പത്തിക തീരുമാനങ്ങൾ എടുക്കുന്നതിനും ആത്യന്തികമായി വ്യക്തിഗത സാമ്പത്തിക ക്ഷേമം കൈവരിക്കുന്നതിനും ആവശ്യമാണ്. നാം പോലും നമ്മുടെ നേട്ടങ്ങളിൽ നമ്മെത്തന്നെ അഭിനന്ദിക്കുന്നു; പല മേഖലകളിലും നമുക്ക് വലിയ ദൂരം താണ്ടേണ്ടതുണ്ട്. ഇക്വിറ്റി മാർക്കറ്റ് എന്നത് സാമ്പത്തിക വീക്ഷണത്തിലെ മറനീക്കമില്ലാത്തതും എന്നാൽ സുപ്രധാനവുമായ മേഖലകളിൽ ഒന്നാണ്. 1.1 ബില്യണിലധികം ജനസംഖ്യയുള്ള ഒരു രാജ്യത്ത്, അവരിൽ വിരലിലെണ്ണാവുന്നവർ മാത്രമാണ് ഓഹരി വിപണിയിൽ നിക്ഷേപിക്കുന്നത്. അതിൽ അവരുടെ ഉൾപ്പെടുത്തൽ നിസ്സാരമാണ്. സ്റ്റോക്ക് മാർക്കറ്റിലെ നിക്ഷേപത്തെക്കുറിച്ച് അവർ അനാവശ്യ ചിന്തകൾ കാണിക്കുന്നു. ഓഹരി നിക്ഷേപത്തെക്കുറിച്ച് നമുക്ക് അനാവശ്യമായ ഭയമുണ്ട്. ആ ഇക്വിറ്റി മാർക്കറ്റ് സമ്പന്നരുടെ ഇടമാണ്, അത് ചൂതാട്ടം പോലെയാണ്, എന്നൊക്കെയാണ് ഒരു സാധാരണ സാധാരണക്കാരന് ഓഹരിക...

UPI based payment applications in retailers.

UPI and Retailers  Selecting a project topic ... click here to read more Unified Payment Interface (UPI)                The Unified Payment Interface (UPI) launched by the National Payments Corporation of India (NCPI) is one of the best, most innovative and cost-effective ways to make a significant mark in the already booming Indian economy. This new interface is designed to enable bank account holders to send and receive money from their smartphone using an identifier, i.e. Aadhaar number, mobile number, virtual payment address or QR code, without having to enter bank account information or details. UPI - The Design UPI allows the customer to make small and large transactions instantly and for free. Although UPI has to some extent achieved a clear vision and lofty goals from the government and the NCPI, it is far from being widely accepted as it has many technical, psychological and fundamental components. The strong Aadhaar Platform (U...